L’Olga és veterinària i voluntària a l’AFEV. L’Ana fa 2n de batxillerat i l’any que ve vol estudiar Veterinària a la UAB. Dijous passat van quedar, l’Olga li va explicar la seva experiència a la universitat, li va ensenyar el laboratori on fa investigació com a doctoranda i després van anar a la clínica veterinària on treballa, a Barcelona.
L’Ana va aprofitar per fer-li totes les preguntes que té sobre el grau de veterinària i la universitat. Ara està més convençuda que mai que vol ser una excel·lent veterinària, i ho donarà tot a la selectivitat per aconseguir el seu objectiu!
Aquesta és una de les activitats de Prometeus – DemoCampus, un projecte de democratització de l’Educació Superior de l’AFEV que pretén acompanyar els alumnes que estan acabant ESO i batxillerat per ajudar-los i motivar-los a continuar estudiant.
Prometeus – DemoCampus vol afavorir l’èxit educatiu i eixamplar la igualtat de condicions de tots aquells joves que, per diferents motius, ho tenen més complicat. A la universitat segueix predominant la presència de persones de nivell socioecònomic alt, que representa un 43,6% del conjunt d’universitàries. A la taula següent es fa palesa la vinculació directa que hi ha entre nivell socioeconòmic i nivell educatiu, quan ens fixem en les asimetries entre barris.
Barris |
Total |
Índex renda població |
ESO – FPI |
Batxillerat CFGM |
Estudis superiors (Universitat – CFGS) |
BARCELONA |
1.394.404 |
100 |
21,1% |
25,3% |
30 % |
Les Tres torres |
16.660 |
211 |
14,9% |
30,3% |
51,9% |
Sant Gervasi |
25.909 |
187,5 |
17,9% |
30,5% |
48,2% |
Pedralbes |
12.117 |
242,4 |
17,4% |
28% |
51,5% |
Ciutat Meridiana |
10.369 |
34,3 |
71% |
16,2% |
6,5% |
Vallbona |
1.379 |
51,9 |
70,8% |
12,8% |
8,6% |
Torre Baró |
2.859 |
45,1 |
68,7% |
14,6% |
8,7% |
Besòs – Maresme |
22.893 |
54,7 |
62,3% |
18,8% |
11,1% |
Verneda i la Pau |
28.725 |
58,8 |
57% |
22,9% |
13,2% |
* Font: Departament d’Estadística i Difusió de Dades de l’Ajuntament de Barcelona. Elaboració pròpia
Després de mesos treballant en el projecte, el mes de gener vam començar-lo a la Zona Nord (Torre Baró, Ciutat Meridiana i Vallbona), La Verneda i el Besòs, tres barris amb baix percentatge de persones amb estudis universitaris o superiors, de la mà i amb la confiança de Foment de Ciutat i en col·laboració amb AEI Raval i El Periódico El Raval, per l’expertesa i experiència amb el projecte Prometeus Raval.
Volem crear nous imaginaris on l’accés a l’educació superior en aquests barris no sigui una excepció. I ho fem a través d’accions per permetre una millor orientació i camins d’èxit, treballant les expectatives i les aspiracions, el domini de les habilitats i actituds necessàries per a comprendre els codis dels estudis superiors i el suport per a l’orientació i l’acompanyament metodològic dels estudiants acabats d’entrar a l’Educació Superior, juntament amb altres accions que es realitzen al territori i en col·laboració i complicitat d’altres ens educatius.
Algunes de les accions que fem són:
- Tallers de sensibilització a l’alumnat d’ESO i batxillerat
- Un acompanyament tècnic a l’alumnat de 2n de batxillerat per donar suport a la tria de decisions
- Visita al Saló de l’Ensenyament
- Cara a cara, una trobada amb estudiants o professionals del mateix àmbit d’estudi que volen cursar els i les alumnes de 2n de batxillerat l’any que ve
- Visita a empreses, per sector professional d’interès per l’alumnat
- Taller de suport a la transició a la universitat, cicles formatius de grau superior o altres opcions per formalitzar la matrícula i demanar beques públiques
- Mentoria social i educativa, un acompanyament educatiu individual de dues hores a la setmana entre una persona voluntària (20-30 anys) i un/a alumne/a de 4t d’ESO o batxillerat per compartir, donar-li confiança, fomentar la seva autonomia, motivar-lo a seguir estudiant i recolzar-lo al màxim
- Trobades periòdiques en grup quan l’alumnat ja és a la universitat per donar suport i enfrontar juntes les dificultats acadèmiques o administratives